Fortsätt till huvudinnehåll

Flytande rädsla




Zygmunt Bauman skriver om Rädsla, något som verkar vara vår oavvisliga belägenhet som levande varelser. Visst vill man tro att det är något man växer ifrån, med mer erfarenhet och livsinsikt. Så verkar det inte vara, istället är det något som tycks öka allteftersom.

Erfarenheten av att leva i 1500-talets Europa - den tid och plats där vår moderna era just skulle inledas - kan summeras i fyra ord: Alltid och överallt rädsla. Man förknippade den rädslans allestädes närvaro med mörkret, som började precis på andra sidan dörren och omhöljde världen bortom gårdens stängsel; i mörkret kan vad som helst hända, men det är omöjligt att säga vad. Mörkret är inte rädslans orsak, men det är ovisshetens och därmed rädslans naturliga miljö. Moderniteten skulle bli det stora språnget framåt: bort från denna rädsla och in i en värld befriad från ett blint och outgrundligt öde - detta farhågornas drivhus.

Blev det så? "Den politiska tribunen kommer att förvandlas till en vetenskaplig sådan och en tid inträda som gör ett slut på överraskningar, elände och katastrofer, också på tvister, illusioner och parasitism", spådde Victor Hugo "en tid fri från det stoff varav farhågor vävas." Vad som skulle ha blivit en flyktväg visade sig i stället bli en lång omväg. Fyra århundranden senare klingar, för oss som står på andra sidan av de gäckande förhoppningarnas väldiga gravfält, samma beskrivning anmärkningsvärt träffande och aktuell: Alltid och överallt rädsla. Också vår tid är en farhågornas tid.

Vi lever idag översköljda av larmrapporter, varje dag kommer nya globala larm om dödsvirus, dödsvågor, dödsdroger, dödliga isberg, dödligt kött, dödliga vaccin, dödliga livsfarligheter och andra orsaker till hotande död. Till en början var dessa globala varningar skrämmande, men efter ett tag började folk att njuta av dem. För så är det ju. Bara för att man vet att detta är en förskräcklig värld att leva i betyder inte att man lever i skräck alla dygnets timmar och sju dagar i veckan. Vi har mer än nog av finter som kan hjälpa oss att undvika en så obehaglig eventualitet. Vi kan till och med njuta av de globala larmen. När allt kommer omkring innebär detta att leva i en flytande modern värld där det bara finns en visshet - vissheten att morgondagen inte kan bli, inte får bli, inte kommer att bli denna dagen lik.

Liksom alla former av mänsklig samlevnad är vårt flytande moderna samhälle ett arrangemang som försöker göra ett liv i fruktan uthärdligt. Ett arrangemang som är avsett att hålla tillbaka den potentiellt desarmerande och inkapaciterande skräcken för faran, att tysta ned farhågor för sådant som inte kan eller bör förebyggas effektivt, om den sociala ordningen ska bevaras. Som i fallet med många andra känslor som är uppslitande och potentiellt kan störa ordningen utförs detta nödvändiga jobb genom att som T. Mathiesen uttryckt det, ett "tystande i tysthet" - i en process som är stillsam snarare än högljudd, dold snarare än öppen, oförmärkt snarare än märkbar, osynlig snarare än sedd, icke-fysisk snarare än fysisk. Flytande liv glider från den ena utmaningen till den andra och från den ena episoden till den andra, och ett välkänt drag hos utmaningar och episoder är att de brukar vara kortlivade. Så varför oroa sig?


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Teknik som förskjutning av slaveri

Jag läser Ulf Hornborgs "Nollsummespelet": Relationen mellan ”modern” (övervägande fossilbränsledriven) teknologi och slaveri är komplicerad. De koloniala slavplantager som försåg den engelska textilindustrin med råbomull var givetvis ett av grundvillkoren för industrialiseringen, men paradoxalt nog tycks industrialiseringen samtidigt ha varit en viktig faktor bakom (det officiella) avskaffandet av slaveriet. Idag är det vanligt att föreställa sig tillgången till modern teknik som tillgången till ett motsvarande antal ”energislavar”. Detta är i själva verket mycket mer än en metafor. Till att börja med är det intressant att notera att de första ”protomaskinerna”, vattenkvarnarna, tycks ha konstruerats i östra medelhavsregionen under de första århundrandena i vår tideräkning som ersättning för de allt mer kostsamma slavarna. En del av vårt arv från antikens Grekland och Rom var benägenheten att delegera arbete till andra varelser som mer eller mindre hade degraderats til...

Fossilbränsledrivna teknologier

ur "Nollsummespelet" av Ulf Hornborg "Införandet av fossilbränsledrivna teknologier för två hundra år sedan var nära förbundet med utvecklingen av den moderna världsbild som formulerades av Ricardo och som karaktäriserar föreställningen om det obegränsade goda. Denna världsbild skiljer sig markant från den som präglade förmoderna jordbrukssamhällen över hela världen, där man erkände existensen av absoluta begränsningar, till exempel insikten om att den enes vinst kan bli den andres förlust. Fram till den industriella revolutionen var samhällets energibehov i grunden detsamma som markbehov. Djurs och människors arbete förutsatte jord för odling av djurfoder eller människoföda. Det innebar en grundläggande konkurrens om marken för produktion av livsmedel eller djurfoder, ett välbekant problem för bönder sedan tusentals år. Att försörja dragdjur som hästar och oxar krävde betydande andelar av jordbrukslandskapet i det förindustriella Europa. Det fanns således en b...

Galenskap i praktiken

Ur Karin Johannissons "Den sårade divan" "Vittnesberättelser gestaltar mentalsjukhuset som en mörk parallellvärld till den normala: hierarkierna och ritualerna, förtrycket och underkastelsen, främlingskapet och gemenskapen. Andras underliga beteenden som man snabbt vänjer sig vid. Ropen om natten. Kläderna och måltiderna. Cigaretterna. Promenadgårdarna och den kringliggande parken. Högtiderna och muntrationerna - som filmvisningarna på Beckomberga - där patienterna låter sig förnöjas och underhållas. Är det betecknande att Sigrid H (Hjertén) inte accepterar den illusionen, utan väljer att uppträda störande? Något centralt skiljer Agnes von K (Krusenstjerna), Sigrid H och Nelly S (Sachs) från de flesta andra patienter. De seglar ovanför medellöshetens grå norm. De har privata kläder, egna resurser och ibland eget förhandlingsutrymme. Agnes gör utflykter in till Stockholm med sin privatsköterska, går på bio och konditori. Sigrid blir, åtminstone någon gång, häm...