Fortsätt till huvudinnehåll

Teknik som förskjutning av slaveri



Jag läser Ulf Hornborgs "Nollsummespelet":

Relationen mellan ”modern” (övervägande fossilbränsledriven) teknologi och slaveri är komplicerad. De koloniala slavplantager som försåg den engelska textilindustrin med råbomull var givetvis ett av grundvillkoren för industrialiseringen, men paradoxalt nog tycks industrialiseringen samtidigt ha varit en viktig faktor bakom (det officiella) avskaffandet av slaveriet. Idag är det vanligt att föreställa sig tillgången till modern teknik som tillgången till ett motsvarande antal ”energislavar”. Detta är i själva verket mycket mer än en metafor.
Till att börja med är det intressant att notera att de första ”protomaskinerna”, vattenkvarnarna, tycks ha konstruerats i östra medelhavsregionen under de första århundrandena i vår tideräkning som ersättning för de allt mer kostsamma slavarna. En del av vårt arv från antikens Grekland och Rom var benägenheten att delegera arbete till andra varelser som mer eller mindre hade degraderats till ting. Idén att befria fria mäns kroppar från tungt arbete och delegera det till förment själlösa varelser var grundläggande för antikens civilisationer. När det blev allt svårare att skaffa fram slavar och man stod inför valet att göra arbetet själv eller att uppfinna mekaniska apparater var det senare alternativet som föredrogs. För att kunna upprätthålla en traditionell livsstil och identitet började jordägare att ersätta slavar med maskiner. Det rationella i sådana ”teknologiska framsteg” är då som nu avhängigt de relativa priserna på arbete och resurser. Logiken bakom en romersk medborgares beslut (på 400-talet) att bygga en vattenkvarn i ställer för att köpa slavar är i princip densamma som den som femtonhundra år senare fick medelklassen runtom i världen att bestämma sig för att köpa dammsugare och tvättmaskin i stället för att anställa hembiträden. I båda fallen, bör tilläggas, kan ägarna av maskinerna föreställa sig att tekniska framsteg har avskaffat lågt värderade arbetsuppgifter. Men i båda fallen skulle en närmare bekantskap med de socioekonomiska villkor under vilka den nya teknologin produceras och vidmakthålls förmodligen ha givit dem ett helt annat perspektiv. För att det mest närliggande exemplet är det inte ens idag självklart att arbetare i kinesiska dammsugarfabriker har det bättre ställt än amerikanska hembiträden.
Huruvida bättre kunskaper om produktionsvillkoren verkligen skulle begränsa de priviligierades konsumtion är tveksamt, inte minst med tanke på slavägares historiska tendens att försvara slaveriet, men min poäng är att den geografiska årskillnaden har utgjort en nödvändig förutsättning för att vi ska kunna föreställa oss tekniska framsteg som ”hållbar utveckling”. Denna separation från produktionens villkor (och konsekvenser), som i andra sammanhang har kallats för ”varufetischism” eller ”konsumentblindhet”, är avgörande för att förstå globala orättvisor av alla slag Det gäller inte bara teknologier utan varor i allmänhet, men särskilt omstörtande är dess potentiella konsekvenser för våra möjligheter att förstå vad en stor del av vår ”teknologi” i verkligheten är.
De privilegierade skikten i världssamhället uppfattar naturligtvis investeringar i ny teknologi som framsteg. Den övertygelsen har under minst två århundranden dominerat våra bilder av historien, utveckling och modernisering. Men teknologiska framsteg har i hög grad varit förbehållna rika eliter och själva förekomsten av den nya tekniken har baserat sig på beslagstagande av resurser från en allt mer utarmad periferi. Investeringarna i ångkraftsteknologin i 1800-talets England var till exempel oupplösligt förbundna med den atlantiska slavhandeln och bomullsplantagerna i den amerikanska södern. Dessa investeringar var beroende av ett kontinuerligt, ojämnt utbyte av förkroppsligat arbete och förkroppsligad jord mellan den industrialiserade kärnan och dess koloniserade periferi. Även om komplexiteten i globala varuflöden gör det mycket svårt att beräkna liknande asymmetrier i dagens flöden av förkroppsligat arbete och förkroppsligad jord, inte minst på grund av det sätt på vilket handelsstatistiken är organiserad, är mönstret detsamma nu som då. Världssamhället förblir starkt polariserat mellan å ena sidan högteknologiska kärnländer med hög köpkraft och energikonsumtion per capita och å andra sidan perifera områden med mycket lägre köpkraft och energikonsumtion.

En relevant fråga för samhällsvetare är om den moderna teknologin verkligen har ersatt slaveriet eller om den endast har förskjutit det. Om begreppet ”slaveri” inte ges en så snäv definition att det endast betyder att vara offer för direkt våld utan mer generellt att tvingas utföra alienerande lågstatusjobb för en priviligierad elit, skulle en mycket stor andel av världens befolkning kunna räknas som slavar. Genom skenbart neutrala begrepp som ”teknik” och ”världsmarknad” överförs deras arbete och resurser till en köpstark minoritet. Ur det perspektivet representerar tekniken miljontals arbetares arbetsenergi som kanaliseras och exploateras av en global elit. Att betrakta teknik i termer av ”energislavar” är således mer än en metafor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fossilbränsledrivna teknologier

ur "Nollsummespelet" av Ulf Hornborg "Införandet av fossilbränsledrivna teknologier för två hundra år sedan var nära förbundet med utvecklingen av den moderna världsbild som formulerades av Ricardo och som karaktäriserar föreställningen om det obegränsade goda. Denna världsbild skiljer sig markant från den som präglade förmoderna jordbrukssamhällen över hela världen, där man erkände existensen av absoluta begränsningar, till exempel insikten om att den enes vinst kan bli den andres förlust. Fram till den industriella revolutionen var samhällets energibehov i grunden detsamma som markbehov. Djurs och människors arbete förutsatte jord för odling av djurfoder eller människoföda. Det innebar en grundläggande konkurrens om marken för produktion av livsmedel eller djurfoder, ett välbekant problem för bönder sedan tusentals år. Att försörja dragdjur som hästar och oxar krävde betydande andelar av jordbrukslandskapet i det förindustriella Europa. Det fanns således en b

Flytande rädsla

Zygmunt Bauman skriver om Rädsla, något som verkar vara vår oavvisliga belägenhet som levande varelser. Visst vill man tro att det är något man växer ifrån, med mer erfarenhet och livsinsikt. Så verkar det inte vara, istället är det något som tycks öka allteftersom. Erfarenheten av att leva i 1500-talets Europa - den tid och plats där vår moderna era just skulle inledas - kan summeras i fyra ord: Alltid och överallt rädsla. Man förknippade den rädslans allestädes närvaro med mörkret, som började precis på andra sidan dörren och omhöljde världen bortom gårdens stängsel; i mörkret kan vad som helst hända, men det är omöjligt att säga vad. Mörkret är inte rädslans orsak, men det är ovisshetens och därmed rädslans naturliga miljö. Moderniteten skulle bli det stora språnget framåt: bort från denna rädsla och in i en värld befriad från ett blint och outgrundligt öde - detta farhågornas drivhus. Blev det så? "Den politiska tribunen kommer att förvandlas till en vetenskaplig såda

Galenskapens behandling

Jag läser Karin Johannissons "Den sårade divan"   Detta är hårresande upplysningar. De kan förklara min egen alldeles desperata skräck för att bli ”intagen” för vård. En skräck som jag ärvt från gångna tider. ”Terapeutiskt befinner sig psykiatrin här på 20- och 30-talen i desperat sökande. Man tycks experimentera rakt ut i luften, samma metod för vitt skilda tillstånd. Sömnmedel som kloroform, kloral, veronal och medinal, lugnande som brom och de tyngre opiaterna morfin och opium ges i stora doser. De flesta var starkt beroendeframkallande. Ruset kunde bli våldsamt vid höga doser av exempelvis kloral (kallade knockoutdroppar); tog man dem utan att somna kunde man bli oberäknelig och farlig. De var lätta att ta livet av sig med. Morfin och kloral blev också familjeläkarens standardrecept för att hantera den ångestfyllda eller hysteriska kvinnan. Kemiska experiment blev en del av hospitalsvardagen. Extrema var sömnkurerna. Det innebar att större doser sömnmed